När kom portionssnus?

Portionssnus är idag den mest använda snusformen i Sverige, men det har inte alltid varit så. Under större delen av 1900-talet dominerade lössnus marknaden. Det var först på 1970-talet som portionssnus lanserades – en förändring som skulle komma att omdefiniera snusandet för kommande generationer.

En innovation från Swedish Match

Portionssnus introducerades av Swedish Match (dåvarande Svenska Tobaks AB) år 1973. Idén var att erbjuda ett mer hygieniskt och bekvämt alternativ till lössnus, som krävde att användaren själv formade en prilla. Med portionssnuset kunde snuset förpackas i små påsar, redo att användas direkt ur dosan – utan kladd eller förberedelse.

Produkten blev snabbt uppskattad, särskilt bland nya snusare och i sammanhang där diskretion var viktig. Även vana användare började gradvis gå över, särskilt när utbudet breddades med olika fuktnivåer och format.

Från standardportion till dagens variation

Det som började som en enkel lösning utvecklades snabbt. Under 1990-talet lanserades white portion – en torrare variant som minskade rinnandet. Därefter följde slim- och miniportioner, framtagna för att ytterligare förbättra passform och diskretion.

Utvecklingen av portionssnus har också gått hand i hand med ökad smakvariation och nikotinjustering. Istället för att bara erbjuda klassiska tobakssmaker började tillverkare experimentera med mint, citrus, lakrits och andra profiler. Det gjorde portionssnus till en mer personlig och flexibel produktkategori.

Idag: en global produktkategori

Det svenska portionssnuset har också blivit en exportsuccé. I länder där snus är tillåtet, framför allt i USA och Norge, har portionsformatet blivit den naturliga introduktionen till snus för nya användare. Dess tydliga struktur, enhetlighet och enkelhet har bidragit till dess breda genomslag.

Från en praktisk innovation till en marknadsstandard – portionssnusens historia är ett exempel på hur användarbehov driver produktutveckling även inom traditionstyngda segment.